دو شهروند هزاره در منطقه پشتون‌نشین به‌ قتل رسیدند

در دو سال سلطه طالبان، دست‌کم ۱۴ تن از هزاره‌های ارزگان خاص در حملات هدفمند کشته شدند

فعالان سیاسی روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور گزارش دادند که یک پدر و پسر هزاره در یک منطقه پشتون‌نشین استان ارزگان در جنوب افغانستان به قتل رسیده‌اند.

محمد امین احمدی، عضو هیئت مذاکره‌کننده با طالبان در دولت پیشین افغانستان، در مطلبی که در فیس‌بوک منتشر کرد، نوشت: «در سلسله قتل‌های زنجیره‌ای هزاره‌ها در ارزگان خاص، قاتلان بی‌رحم دو مرد را که پدر و پسر بودند، حین عبور از یک منطقه پشتون‌نشین مانند حیوانات ذبح کردند.»

از جزئیات بیشتر از جمله نام این افراد و همچنین دلیل به قتل رسیدن آنان تاکنون اطلاعاتی به دست نیامده است.

احمدی که تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری افغانستان، رئیس دانشگاه ابن‌سینا در کابل بود، اضافه کرد که قتل‌های زنجیره‌ای [هزاره‌ها] در ارزگان را دو فرمانده طالبان که خود اهل ارزگان‌اند و در پنجشیر و اندراب نیز جنگیده‌اند، سازماندهی می‌‎کنند. او تصریح کرد که نه مقام‌های بلندپایه طالبان توانسته‌اند این دو فرمانده پرنفوذ طالبان را کنترل کنند نه مقام‌های محلی موفق شده‌اند جلو آنان را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند ماه گذشته، قتل هدفمند متنفذان قومی و ساکنان شهرستان ارزگان خاص که از قوم هزاره‌‌اند، افزایش یافته است. از طرفی، در دو سال سلطه طالبان، افراد قدرتمند محلی که از سوی طالبان حمایت می‌شوند شماری از باغ‌ها و بخشی از زمین‌های اهالی ارزگان خاص را هم غصب کرده‌اند.

محمدامین احمدی سکوت نخبگان، روشنفکران و سیاستمداران پشتون در قبال قتل هدفمند هزاره‌ها به دست فرماندهان و افراد منسوب به طالبان را شرم‌آور توصیف کرد و افزود: «جز نخبگان پشتون، هیچ‌‎کس نمی‌تواند این کینه و بی‌رحمی وصف‌ناپذیر را از میان جامعه پشتون محو و ریشه‌کن کند.»

احمدی با اشاره به کشتار زنجیره‌ای هزاره‌های ارزگان خاص به دست افرادی از قوم پشتون، افزود که نمی‌توان آن را «فاقد زمینه اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی در میان جامعه پشتون» دانست.

در همین حال، عارف رحمانی، نماینده مجلس  پیشین افغانستان، در مطلبی که در اکس منتشر کرد، سر بریده شدن پدر و پسر در ارزگان را به طالبان نسبت داد و نوشت که این قتل را طالبان انجام داده‌اند.

اوایل شهریور، گروهی از ساکنان هزاره شهرستان ارزگان خاص مستنداتشان از قتل‌های زنجیره‌ای، غصب زمین و آتش زدن باغ‌ها و مزارع به دست افرادی از قوم پشتون را به سازمان ملل متحد فرستادند تا به این پرونده رسیدگی شود. در این نامه آمده بود که در دو سال سلطه طالبان، افرادی از قوم پشتون که از سوی طالبان حمایت می‌شوند، دست‌کم ۱۴ نفر از هزاره‌های ارزگان خاص را در حملات هدفمند کشته‌اند.

بیشتر از جهان